Czym jest deszcz w kontenerze?
Transport kontenerowy to ekonomiczny i bezpieczny sposób przewozu większości ładunków. Jednak zamknięcie towaru w stalowym kontenerze wiąże się z ryzykiem wystąpienia tzw. deszczu w kontenerze, który może uszkodzić niemal każdy rodzaj ładunku.
Aby doszło do tego zjawiska, potrzebne są dwa główne czynniki:
- Wahania temperatury podczas transportu
- Nadmiar wilgoci
Każdy kontener zawiera wilgoć od momentu załadunku, a jego struktura nie jest całkowicie szczelna. Wahania temperatury są trudne do wyeliminowania i mogą generować wysokie koszty. Natomiast redukcja nadmiaru wilgoci jest osiągalna poprzez odpowiednie uszczelnienie oraz zastosowanie środków osuszających, które usuwają wilgoć z powietrza, zapobiegając jej kondensacji.
Jak powstaje deszcz w kontenerze?
Ciepłe powietrze może zatrzymać więcej wilgoci niż zimne. Gdy temperatura spada, wilgotność względna rośnie, a po osiągnięciu punktu rosy wilgoć zaczyna się skraplać. Proces ten jest szczególnie widoczny, gdy powietrze styka się z zimnymi powierzchniami kontenera, np. jego sufitem czy ścianami, gdzie woda skrapla się i kapie na ładunek. Nawet niewielki spadek temperatury, np. o 5°C, może wywołać kondensację, co prowadzi do tzw. deszczu w kontenerze.
Czy kontener jest szczelny?
Przed załadunkiem należy upewnić się, że kontener jest w dobrym stanie technicznym, szczególnie jego drzwi i otwory wentylacyjne. W dobrym kontenerze wymiana powietrza i wilgoci jest ograniczona, co redukuje ryzyko wnikania wilgoci do środka.
Jeśli przewozisz suchy ładunek, warto uszczelnić otwory wentylacyjne za pomocą taśmy, aby dodatkowo zmniejszyć ryzyko kondensacji.
Oddychanie kontenera
Podczas transportu kontenerowego, szczególnie na długich trasach, temperatury wewnątrz zmieniają się w cyklu dzienno-nocnym. Powoduje to rozszerzanie się i kurczenie powietrza, które wciąga wilgotne powietrze z zewnątrz. Zjawisko to, zwane oddychaniem kontenera, zwiększa ilość wilgoci wewnątrz pojemnika, co dodatkowo potęguje ryzyko kondensacji.
Czy kontener jest suchy?
Wilgoć może pochodzić nie tylko z powietrza, ale również z samego kontenera, szczególnie jeśli został on umyty przed załadunkiem. Ważne jest, aby zwrócić uwagę na podłogę kontenera, a także drewno paletowe i sztauerskie, które mogą dodatkowo zwiększać poziom wilgoci.
Ładunki, zwłaszcza organiczne lub higroskopijne, również mogą zawierać wodę. Warto użyć ręcznego miernika wilgotności, aby ocenić poziom wilgoci w materiałach przed ich załadunkiem.
W ciągu dnia, gdy temperatura w kontenerze wzrasta, wilgoć zawarta w podłodze, paletach czy towarze odparowuje do powietrza, podnosząc jego wilgotność absolutną i zwiększając ryzyko kondensacji. Dlatego kluczowe jest zastosowanie środków osuszających, które skutecznie redukują poziom wilgoci w zamkniętej przestrzeni.
Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu kontenerów i zastosowaniu nowoczesnych technologii, takich jak środki osuszające, można znacząco zredukować ryzyko uszkodzeń spowodowanych wilgocią, chroniąc ładunek przed szkodliwymi efektami deszczu w kontenerze.